زیست شناسی دریا Marine Biology

مرجع دانشجویان و دانش آموختگان زیست شناسی دریا

مرجع دانشجویان و دانش آموختگان زیست شناسی دریا

زیست شناسی دریا Marine Biology

زیست شناسی دریا (Marine Biology) یکی از جذاب‌ترین زمینه‌های تحصیلی رشته زیست‌شناسی است که در چند دهه اخیر در دانشگاه‌های ایران دانشجو می‌پذیرد. بیولوژی جانوران دریا، آلودگی دریا و بوم شناسی دریا از جمله گرایش های رشته زیست دریا هستند. در این سایت سعی بر این است تا حد امکان نیازمندی های علمی دانشجویان و دانش آموختگان این رشته از نظر آموزشی، پژوهشی و مشاوره، در قالب ارائه خدمات گوناگون پاسخ داده شود و اخبار و مطالب به روز و مفید علوم زیستی دریایی در اختیار مخاطبان و علاقه مندان این رشته و گرایش ها قرار داده شود.
نویسندگان:
تیم تولید محتوا سایت زیست شناسی دریا
- ر. محلاتی
- ح. معلم
- ک. ثامری

آخرین نظرات
  • ۸ اسفند ۹۸، ۲۰:۰۳ - منتظران صبح امید
    عالی
  • ۲۰ خرداد ۹۸، ۰۹:۳۱ - وحید محمدی
    لایک
پیوندهای روزانه

منبع: لینک


۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۷ ، ۰۰:۱۵
تیم تولید محتوای سایت زیست شناسی دریا


منبع: لینک



۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۷ ، ۲۳:۴۹
تیم تولید محتوای سایت زیست شناسی دریا

دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری 97 منتشر شده و از طریق سایت سازمان سنجش در دسترس است

داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته‌ در آزمون دکتری تخصصی 1397 شده‌اند، باید از روز دوشنبه سوم اردیبهشت تا روز شنبه هشتم اردیبهشت ۹۷ نسبت به ثبت کدرشته‌محل‌های انتخابی خود (حداکثر ۵۰ کدرشته محل درصورت وجود) با توجه به رشته امتحانی که در آن آزمون داده‌اند، در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش اقدام کنند.

اسامی معرفی‌شدگان دارای حدنصاب به منظور شرکت در مرحله دوم (مصاحبه، بررسی سوابق علمی و پژوهشی و…) همراه با برنامه زمانی مراجعه به دانشگاه های مجری در اواخر اردیبهشت ماه ۹۷ از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش منتشر خواهد شد.

 

سایت زیست شناسی دریا آماده مشاوره و داوطلبان کدرشته محل های مرتبط با بیولوژی دریا همراهی با این عزیزان در مراحل مختلف انتخاب رشته و مصاحبه است.

 

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۷ ، ۱۷:۳۷
تیم تولید محتوای سایت زیست شناسی دریا

ماده ژنتیک موجودات‌ زنده به‌ طور طبیعی‌ دارای‌ تفاوت‌هائی‌ از نظر توالی اسدهای نوکلئیک (بازها) می‌باشد. این‌ تغییرات‌ که باعث تنوع در افراد یک‌ جمعیت‌ می‌شود چندشکلی‌ ژنتیکی (یا پلی‌مورفیسم) ‌نام‌ دارد. اگر این‌ پلی مورفیسم در ردیف‌ بازهای DNA در جایگاه‌ شناسائی‌ آنزیم‌های‌ محدودکننده‌ ایجاد شده‌ باشند به‌ راحتی‌ قابل‌ ردیابی‌ است. تکنیک آنالیز RFLP از آنزیم های محدود کننده باکتریایی استفاده می‌کند که می‌تواند به DNA در نواحی تشخیصی بسیار اختصاصی که حدود 6-4 باز دارند متصل شده و مولکول DNA را قطعه قطعه کند، در واقع هر جای یک قطعه DNA که دارای توالی اختصاصی مورد اشاره باشد توسط این آنزیم بریده میشود. آنزیم‌های محدود کننده بسیاری وجود دارند که هرکدام دارای ناحیه تشخیصی ویژه هستند.

۰ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۲۸ فروردين ۹۷ ، ۲۳:۰۵
تیم تولید محتوای سایت زیست شناسی دریا

به هر گوشه و کناری از زیست کره که بنگریم اثرات ناشی از فعالیت های بشری را بر آن می توان دید. افزایش سطح گازهای گلخانه‌ای، تغییر اقلیم و گرمایش جهانی و آلودگی ها در مقیاس های جهانی دستاورد تمدن‌های چند هزار ساله بشر هستند که سیمای زنده کره زمین یا بیوسفر را که قدمتی چند میلیارد ساله دارد، دستخوش تغییر کرده است، آن هم طی چند هزار سال! بدتر آنکه چند صد سال اخیر بسیار فاجعه بارتر بوده است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۷ ، ۲۳:۴۶
تیم تولید محتوای سایت زیست شناسی دریا

 در چارچوب یک طرح پژوهشی با عنوان پایش خط ساحلی خلیج فارس- منطقه ­ی ویژه­ ی اقتصادی پارس شمالی نوع جدیدی از محیط­های طبیعی مصبی شناسایی و معرفی شد و پس از آن در قالب مقاله ای در مجله علمی «Estuarine Coastal and Shelf Science» به چاپ رسید.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، مطالعات انجام شده به توصیف فیزیکی این پدیده نادر مصبی تحت عنوان «مصب لنزی آب شیرین ‏Freshwater Lens Estuary‏» پرداخته است؛ ضمن این که این پدیده نادر برای اولین بار در مصب ‏رود مُند در ساحل شمالی خلیج فارس- استان بوشهر مشاهده و گزارش شد. ‏طبق تعریف،  مصب بخش آخر یک رودخانه منتهی به دریا است که در آن آب شیرین رودخانه با آب شور دریا آمیخته می ­شود و در طول رودخانه تا جایی که اثرات جزر و مد دریا دیده می­ شود، امتداد می ­یابد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۹۷ ، ۲۲:۲۱
تیم تولید محتوای سایت زیست شناسی دریا

هر سال از اوایل اسفندماه تا اواخر فروردین، ماهیان سفید ماده برای تخمریزی  وارد رودخانه ها می شوند و پس ز تخم ریزی در لابه لای سنگ های رودخانه مجددا به دریا بازمی گردد و بچه ماهی ها نیز پس از بیرون آمدن از تخم ها مسیر رودخانه را در پیش گرفته و وارد دریا می شوند.

در چند سال اخیر درست در همین بازه زمانی گروهی از صیادان غیرمجاز با نصب تور در دهانه رودخانه ها ماهیان سفید ماده را که قصد وارد شدن به رودخانه را دارند صید می کنند. تورها در ردیف های متعدد و با ابعاد مختلف تعبیه می شوند. تعداد و شیوه نصب این تورها در زیر آب به نحوی است که هیچ ماهی سفیدی قادر به عبور از بین دامها و ورود به رودخانه نخواهد بود.

با این اقدام صیادان  تولید مثل طبیعی ماهی سفید در دریای خزر دچار اختلال شده و  یکی از دلایل کاهش تعداد ماهی سفید طی سال های اخیر در این دریا است.

 

مطلب کامل در: http://www.iew.ir/1397/01/19/58964

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۹۷ ، ۲۲:۰۷
تیم تولید محتوای سایت زیست شناسی دریا

پلانکتون ها ممکن است با چشم غیر مسلح دیده نشوند، اما منبع غذا، سوخت و اکسیژن مورد نیاز ما هستند. مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه اخیرا یک مجموعه مرجع از فهرست هزاران گونه پلانکتون موجود در دریاها را منتشر کرده است.

این مجموعه مرجع، حاوی دویست و پنجاه هزار گونه پلانکتون است. دانشمندان معتقدند تنوع پلانکتونها ممکن است تا یک میلیون گونه هم برسد برخی از آنها دارای سلول عصبی و برخی دارای قلب هستند

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۷ ، ۱۶:۳۹
تیم تولید محتوای سایت زیست شناسی دریا

برای اینکه پرورش انواع مختلف آبزیان جانور و گیاهی در آبهای اروپا به یک فعالیت اقتصادی سبز و سودآور تبدیل شود چه باید کرد؟ محققان اروپایی قصد دارند با به کاربستن روشهای جدید آبزی پروری بازار غذاهای دریایی را رشد دهند.

زیست شناسان دریایی طرحی تحقیاتی در اروپا می خواهند پرورش انواع مختلف آبزیان جانوری و گیاهی در اروپا را خلاقانه تر، سودآورتر، کارآمدتر، و تداوم پذیر کنند. آنها مشغول آزمایش در آبهای غرب اسکاتلند هستند که زیستگاه ماهی سالمون است. در این محل سالانه حدود یک هزار تن ماهی پرورش داده می شود.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۷ ، ۱۶:۱۴
تیم تولید محتوای سایت زیست شناسی دریا