زیست شناسی دریا Marine Biology

مرجع دانشجویان و دانش آموختگان زیست شناسی دریا

مرجع دانشجویان و دانش آموختگان زیست شناسی دریا

زیست شناسی دریا Marine Biology

زیست شناسی دریا (Marine Biology) یکی از جذاب‌ترین زمینه‌های تحصیلی رشته زیست‌شناسی است که در چند دهه اخیر در دانشگاه‌های ایران دانشجو می‌پذیرد. بیولوژی جانوران دریا، آلودگی دریا و بوم شناسی دریا از جمله گرایش های رشته زیست دریا هستند. در این سایت سعی بر این است تا حد امکان نیازمندی های علمی دانشجویان و دانش آموختگان این رشته از نظر آموزشی، پژوهشی و مشاوره، در قالب ارائه خدمات گوناگون پاسخ داده شود و اخبار و مطالب به روز و مفید علوم زیستی دریایی در اختیار مخاطبان و علاقه مندان این رشته و گرایش ها قرار داده شود.
نویسندگان:
تیم تولید محتوا سایت زیست شناسی دریا
- ر. محلاتی
- ح. معلم
- ک. ثامری

آخرین نظرات
  • ۸ اسفند ۹۸، ۲۰:۰۳ - منتظران صبح امید
    عالی
  • ۲۰ خرداد ۹۸، ۰۹:۳۱ - وحید محمدی
    لایک
پیوندهای روزانه

دسترسی سریع:

  • درس‌نامه های زیست شناسی دریا، (لینک مشاهده)
  • دفترچه سؤالات و پاسخنامه آزمون کارشناسی ارشد (ادامه همین مطلب را ببینید)
  • دفترچه سؤالات و پاسخنامه آزمون دکتری (ادامه همین مطلب را ببینید)

۰ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۱۰ اسفند ۹۷ ، ۰۱:۴۷
تیم تولید محتوای سایت زیست شناسی دریا

در آزمون کارشناسی ارشد سال 1398 گرایش ها و رشته های دریایی متنوعی در فهرست کدرشته ها دیده می شوند. در ادامه نگاهی داریم به این رشته و گرایش ه:

تهیه منابع موجود می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

گرایش های رشته زیست شناسی دریا
در آزمون کارشناسی ارشد که به تازگی ثبت نام آن آغاز شده است برای مجموعه زیست شناسی دریا با کدرشته 1216 چهار گرایش زیر برای کنکور توسط سازمان سنجش معرفی شده است.
  • جانوران دریا
  • آلودگی دریا
  • بوم شناسی دریا
  • گیاهان دریا
۲ نظر موافقین ۵ مخالفین ۰ ۱۳ دی ۹۷ ، ۱۲:۱۱
تیم تولید محتوای سایت زیست شناسی دریا

دانشجویان ورودی جدید هنگام ورود به دانشگاه همواره با سئوالات و گاه ابهامات زیادی روبرو هستند. به عنوان جزئی از جامعه دانشجویان و دانش آموختگان رشته های مرتبط با بیولوژی دریا بسیاری از سئوالات دانشجویان ورودی جدید روزگاری سئوالات ما نیز بوده است. به همین منظور در این مطلب این فرصت را فراهم کرده ایم تا همراه شما دانشجویان ورودی جدید این رشته به خصوص در مقطع کارشناسی باشیم.

دانشجویان ورودی جدید دانشگاه ها به خصوص در مقطع کارشناسی در گرایش زیست شناسی دریا و سایر گرایش های علوم زیستی دریا با عضویت در خبرنامه سایت زیست شناسی دریا ضمن اطلاع از جدیدترین اخبار و فعالیت های این سایت، می توانند از خدمات مشاوره سایت ما برخوردار شوند.


عضویت در خبرنامه

آدرس ایمیل ما برای مکاتبه: net.marbio@gmail.com

۰ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۷ ، ۲۰:۳۷
تیم تولید محتوای سایت زیست شناسی دریا
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ تیر ۹۷ ، ۲۱:۳۶
تیم تولید محتوای سایت زیست شناسی دریا

دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1397 منتشر شد. داوطلبان گرایش های مختلف زیست شناسی دریا می توانند برای دریافت مشاوره با آدرس ایمیل  net.marbio@gmail.com  مکاتبه کنند.

لینک مشاهده دفترچه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد 1397 در سایت سازمان سنجش: کلیک کنید.

کدرشته ها، ظرفیت دانشگاه های مختلف از نظر پذیرش دانشجو در رشته های علوم زیستی دریایی به شرح زیر است:

برای مشاهده فهرست کدرشته محل ها به ادامه مطلب مراجعه کنید.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۰ خرداد ۹۷ ، ۲۰:۵۵
تیم تولید محتوای سایت زیست شناسی دریا

دعوت به همکاری: رتبه‌های یک رقمی رشته های دریایی آزمون کارشناسی ارشد سال 1397 دانشگاه های کشور

شرایط اولیه متقاضیان همکاری

- کسب رتبه یک رقمی آزمون کارشناسی ارشد سال 1397

- علاقه مند به فعالیت های علمی و نشر دانش

- آشنایی با زبان انگلیسی

- آشنایی با نرم افزارهای رایج

توضیحات بیشتر در ادامه مطلب

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۰ خرداد ۹۷ ، ۱۵:۲۶
تیم تولید محتوای سایت زیست شناسی دریا

گردآوری: تیم تهیه محتوای سایت زیست شناسی دریا

روش‌های مختلفی برای طبقه‌بندی آب‌ها از نظر درجه شوری در منابع علمی ارائه شده است، که بر اساس غلظت نمک از اصطلاحات مختلفی نیز استفاده می‌کنند. اما به طور عمده آب‌ها را به 4 دسته کلی تقسیم می‌کنند که عبارتند از: آب‌های شیرین (Freshwater) با درجه شوری کمتر از 0.5 ppt، آب‌های لب‌شور یا شورمزه (Brackish water) با درجه شوری بین 0.5 تا 30 ppt، آب‌های شور (Saline water) با درجه شوری بین 30 تا 40 ppt، آب‌های خیلی‌شور (brine water).

در این میان آب‌های لب‌شور خود به چند گروه فرعی تقسیم‌بندی می‌شوند که عبارتند از: آب‌های الیگوهالین (Oligohaline) با شوری بین 0.5 تا 5 ppt، مزوهالین (Mesohaline) با شوری بین 5 تا 18 ppt، و پلی‌هالین (Polyhaline) با شوری بین 18 تا 30 ppt.

آب دریای خزر از نوع آب‌های لب‌شور محسوب می‌شود. در بخش‌های شمالی دریای خزر شوری بین 5 تا 10 ppt یا میلیگرم بر لیتر است و بنابراین از نوع مزوهالین محسوب می‌شود. هرچند برخی نواحی همچون مجاورت دلتای رود ولگا 2 تا 4 ppt است و از نوع الیگوهالین محسوب می‌شود. آب‌های خزر میانی نیز با شوری متوسط 12.7 از نوع مزوهالین محسوب می‌شوند. خزر جنوبی نیز با دارا بودن شوری متوسط 13 مزوهالین هستند. هرچند در سواحل ایرانی از غرب به شرق شوری اندکی افزایش می‌یابد. بالاترین شوری در دریای خزر در خلیج قره‌بوغاز مشاهده می‌شود که از نوع آب‌های خیلی شور است به طوری که شوری به 350-300 ppt و حتی بیشتر نیز می‌رسد.

از مثال‌های آب‌های پلی‌هالین، دریاچه آرال است که در پی کاهش آب و کوچک شدن مساحت از حالت الیگوهالین به حالت پلی‌هالین تغییر یافته است (ابتدا به 4 دریاچه کوچکتر تقسیم شد که تا سال 2009 دو مورد از آنها به کلی خشک شدند).

برای تهیه درسنامه بوم شناسی دریا (Marine Ecology) به لینک زیر مراجعه کنید:

 

تهیه منابع کنکور کارشناسی ارشد و دکتری زیست شناسی دریا

 

این مطلب توسط تیم تهیه محتوای سایت http://marinebiology.blog.ir  تهیه و منتشر شده است. هرگونه استفاده از مطالب سایت http://marinebiology.blog.ir   بدون کسب اجازه و اطلاع مدیریت سایت مجاز نیست.

۰ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰ ۲۰ ارديبهشت ۹۷ ، ۲۳:۴۵
تیم تولید محتوای سایت زیست شناسی دریا

نمونه منابع کنکور: بوم شناسی دریا (Marine Ecology)

شوری مهمترین ویژگی آب دریا است. شوری بسته به عمق و موقعیت جغرافیایی متفاوت است. شوری آب‌های سطحی دریا از 31 تا 40 PPT متغیر است. یون‌های آب دریا حاصل فشرده شدن سنگ‌های پوسته زمین است که منشاء آب بوده‌اند. در آب دریا تا 70 عنصر حتی عناصر کمیاب وجود دارند. نسبت عناصر محلول (یون‌های محلول) به هم در آب دریا همواره ثابت در نظر گرفته می‌شود. در واقع غلظت 6 عنصر کلر، سدیم، سولفات، منیزیم و کلسیم و پتاسیم را نسبت به هم ثابت می‌دانند. به این عناصر Conservative گویند که از نظر لغوی به معنی محافظه‌کار است یعنی ترکیباتی که به طور کلی دچار تغییر نشوند و حالت ثابتی داشته باشند.

در نقطه مقابل این ترکیبات عناصری مانند O2 را Unconservative گویند، زیرا نسبت‌های آنها دائما از محلی به محل دیگر متغیر است. کلر عنصر اصلی آب دریا است.

شوری بر مقدار ویسکوزیته (لزوجت)، کشش سطحی، چگالی، میزان اکسیژن محلول در آب، نقطه انجماد و جوش و نیز گرمای ویژه آب موثر است. اگر شوری افزایش یابد، ویسکوزیته (لزوجت)، کشش سطحی، چگالی و نقطه جوش نیز افزایش می‌یابد ولی میزان اکسیژن محلول در آب، نقطه انجماد و گرمای ویژه کاهش می‌یابد.

 

برای تهیه درسنامه بوم شناسی دریا (Marine Ecology) به لینک زیر مراجعه کنید:

 

تهیه منابع کنکور کارشناسی ارشد و دکتری زیست شناسی دریا

 

این مطلب توسط تیم تهیه محتوای سایت http://marinebiology.blog.ir  تهیه و منتشر شده است. هرگونه استفاده از مطالب سایت http://marinebiology.blog.ir   بدون کسب اجازه و اطلاع مدیریت سایت مجاز نیست.

۰ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۹۷ ، ۲۲:۴۲
تیم تولید محتوای سایت زیست شناسی دریا

 معرفی رشته زیست فناوری دریا

بیوتکنولوژی (زیست فناوری) دریایی، زمینه نسبتاً جدیدی است که در پی مطالعه و استفاده از فرآورده‌های حاصل از موجودات دریایی است. جانداران دریایی منابع سرشاری از ترکیبات منحصر به‌ فردی هستند که دارای پتانسیل‌های صنعتی در زمینه‌هایی همچون تولید مواد دارویی، آرایشی، افزودنی‌های غذایی، کاوشگرهای مولکولی، آنزیم‌ها، مواد شیمیایی ویژه و مواد شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی هستند.

۰ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۱۲ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۴:۴۵
تیم تولید محتوای سایت زیست شناسی دریا

سایت زیست شناسی دریا (Marine Biology) با هدف تهیه و ارائه بروزترین اخبار و منابع علمی زیست شناسی دریا در تلاش است تا ارتباط نزدیکی با مخاطبان خود داشته باشد. به همین منظور از علاقه مندان به زیست شناسی دریا و مخاطبان عزیر می توانند با عضویت در لینک زیر ما را در اطلاع رسانی هر چه بهتر از فعالیت های خود یاری دهید.

 

عضویت

 

موافقین ۴ مخالفین ۰ ۰۶ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۶:۱۳
تیم تولید محتوای سایت زیست شناسی دریا

کارت شرکت در آزمون حاوی اطلاعات ثبت‌نامی، تاریخ و محل برگزاری آزمون داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد 1397 از روز دوشنبه 97/02/03 برای مشاهده و پرینت بر روی سایت سازمان به آدرس www.sanjesh.org قرار خواهد گرفت. داوطلبان لازم است براساس مشخصات شناسنامه‌ای (نام‌، نام‌خانوادگی، شماره شناسنامه، سال تولد) و مشخصات ثبت‌نامی (شماره پرونده و کد رهگیری) نسبت به پرینت کارت شرکت در آزمون اقدام کنند. برای شرکت در جلسه آزمون همراه داشتن پرینت کارت شرکت در آزمون و همچنین اصل کارت ملی و یا اصل شناسنامه عکسدار و ارائه آن الزامی است.

همچنین آن دسته از داوطلبانی که علاوه بر کدرشته امتحانی اصلی متقاضی شرکت در یکی از 64 کدرشته امتحانی به عنوان رشته امتحانی دوم (رشته‌ شناور) نیز بوده‌اند، می‌بایست کارت شرکت در آزمون رشته امتحانی دوم خود را نیز از سایت این سازمان پرینت و به آدرس حوزه امتحانی مندرج بر روی کارت مراجعه نمایند.

منبع خبر:

http://sanjesh.org/FullStory.aspx?gid=2&id=5528

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۱ ارديبهشت ۹۷ ، ۲۰:۴۴
تیم تولید محتوای سایت زیست شناسی دریا

دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری 97 منتشر شده و از طریق سایت سازمان سنجش در دسترس است

داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته‌ در آزمون دکتری تخصصی 1397 شده‌اند، باید از روز دوشنبه سوم اردیبهشت تا روز شنبه هشتم اردیبهشت ۹۷ نسبت به ثبت کدرشته‌محل‌های انتخابی خود (حداکثر ۵۰ کدرشته محل درصورت وجود) با توجه به رشته امتحانی که در آن آزمون داده‌اند، در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش اقدام کنند.

اسامی معرفی‌شدگان دارای حدنصاب به منظور شرکت در مرحله دوم (مصاحبه، بررسی سوابق علمی و پژوهشی و…) همراه با برنامه زمانی مراجعه به دانشگاه های مجری در اواخر اردیبهشت ماه ۹۷ از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش منتشر خواهد شد.

 

سایت زیست شناسی دریا آماده مشاوره و داوطلبان کدرشته محل های مرتبط با بیولوژی دریا همراهی با این عزیزان در مراحل مختلف انتخاب رشته و مصاحبه است.

 

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۷ ، ۱۷:۳۷
تیم تولید محتوای سایت زیست شناسی دریا

ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد سال 1397 از 16 آذر 1396 آغاز شد و باز شاهد تکاپوی بیشتر دانشجویان و داوطلبان در این روزها هستیم. همچون سال های گذشته تلاش داریم تا منابع کنکور کارشناسی ارشد گرایش های مختلف رشته زیست شناسی دریا را که در گذشته تهیه تالیف، ترجمه و تدوین کرده ایم تا حد امکان به روزرسانی کنیم و در اختیار متقاضیان قرار دهیم.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۶ آذر ۹۶ ، ۲۱:۱۳
تیم تولید محتوای سایت زیست شناسی دریا

به مناسبت نوروز 1398، منابع آزمون زیست شناسی دریا 1398، با تخفیف ویژه (%30) در اختیار داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد قرار داده خواهد شد.

برای مشاهده لیست منابع موجود می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

برای دریافت نمونه منابع با آدرس ایمیل net.marbio@gmail.com مکاتبه کنید.

برای مشاهده جزئیات بیشتر لطفا ادامه مطلب را مطالعه کنید.

۲ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰ ۲۹ بهمن ۹۵ ، ۲۱:۳۱
تیم تولید محتوای سایت زیست شناسی دریا

لیست منابع موجود برای آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری در جدول زیر نمایش داده شده است. داوطلبان علاقه مند به تهیه این منابع می توانند ابتدا نمونه منابع شامل بخش هایی از هر درسنامه را به صورت رایگان دریافت کنند. سپس در صورت تمایل نسبت به تهیه فایل کامل اقدام کنند. برای دریافت نمونه منابع به صورت رایگان با آدرس ایمیل net.marbio@gmail.com مکاتبه کنید.

فرآیند ثبت سفارش:

برای ثبت سفارش از راههای زیر اقدام کنید و برای تسریع در رسیدگی به درخواست خود با شماره 09059194849 تماس بگیرید.

روش 1- فرم ثبت سفارش منابع

 

روش 2- درخواست منابع از طریق ارسال ایمیل به net.marbio@gmail.com

برای مشاهده فهرست منابع و طریقه تهیه آنها به ادامه همین مطلب رجوع کنید.

۱۷ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰ ۱۷ مهر ۹۳ ، ۱۹:۰۹
تیم تولید محتوای سایت زیست شناسی دریا