زیست شناسی دریا Marine Biology

مرجع دانشجویان و دانش آموختگان زیست شناسی دریا

مرجع دانشجویان و دانش آموختگان زیست شناسی دریا

زیست شناسی دریا Marine Biology

زیست شناسی دریا (Marine Biology) یکی از جذاب‌ترین زمینه‌های تحصیلی رشته زیست‌شناسی است که در چند دهه اخیر در دانشگاه‌های ایران دانشجو می‌پذیرد. بیولوژی جانوران دریا، آلودگی دریا و بوم شناسی دریا از جمله گرایش های رشته زیست دریا هستند. در این سایت سعی بر این است تا حد امکان نیازمندی های علمی دانشجویان و دانش آموختگان این رشته از نظر آموزشی، پژوهشی و مشاوره، در قالب ارائه خدمات گوناگون پاسخ داده شود و اخبار و مطالب به روز و مفید علوم زیستی دریایی در اختیار مخاطبان و علاقه مندان این رشته و گرایش ها قرار داده شود.
نویسندگان:
تیم تولید محتوا سایت زیست شناسی دریا
- ر. محلاتی
- ح. معلم
- ک. ثامری

آخرین نظرات
  • ۸ اسفند ۹۸، ۲۰:۰۳ - منتظران صبح امید
    عالی
  • ۲۰ خرداد ۹۸، ۰۹:۳۱ - وحید محمدی
    لایک
پیوندهای روزانه

رزومه خلاصه سوابق آموزشی، پژوهشی، شغلی، مهارت ها و توانمندی های افراد است. یک دانشجوی که در رشته زیست شناسی دریا تحصیل می کند یا فارغ التحصیل بیولوژی دریا است، و به دنبال ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر چه در ایران و چه در خارج از کشور است و یا جویای شغلی در ارتباط با رشته تحصیلی یا نسبتا مرتبط است می بایست از همان ابتدای شروع دوره تحصیل خود را برای آینده آماده کرده باشد.

نخست اینکه باید به این رشته علاقه واقعی داشته باشید. اگر به این رشته علاقه ندارید پس احتمالا نخواهید توانست فرد توانمندی در این رشته شوید؛ پس به جمع فارغ التحصیلان جویای کار فاقد مهارت های کاری خوش آمدید...

در وهله بعدی باید بدانید که فرصت های شغلی در رشته های علوم زیستی به خصوص بیولوژی دریا بسیار محدود هستند، به طوری که شانس یافتن شغل دولتی در این رشته بسیار ناچیز است. فرصتهای شغلی برای هیئت علمی شدن در این رشته نیز انگشت شمار هستند.

ادامه تحصیل در رشته Marine Biology تا مقاطع دکتری تخصصی در چندین دانشگاه در تهران و استان های ساحلی وجود دارد. از سوی دیگر افراد بسیاری هم بوده اند که پس از مقطع کارشناسی برای تحصیل در مقاطع بالاتر به طریقه های مختلف (گرفتن پذیرش از دانشگاه های خارجی، بعضا بورس داخل یا با هزینه های شخصی) در کشورهای دیگر تحصیل کرده اند.

دوم اینکه نام "زیست شناسی دریا" به خوبی ماهیت آن را روشن می کند. کار و تحصیل در این رشته نیاز به داشتن رابطه مستقیم با محیط های دریایی یا رودخانه ها و آبهای داخلی است. پس باید آماده سفرهای متعدد، کار در کنار ساحل دریا در طول سال یا روی قایق یا انواع شناورها باشید. در نتیجه باید خود را برای فراگیری مهارت های کار در ساحل یا روی آب دریا مهیا کنید.

 

پس از دانستن این اطلاعات، بایستی هدف مشخصی برای خود تعریف کنید و در راه رسیدن به آن استقامت داشته باشید. دانستنی‌های زیادی از علوم و رشته های مختلف را آموزش خواهید دید که بسیاری از آنها برای این رشته جنبه کاربردی دارد. مهارت های خود را باید ارتقا دهید.

پیش از این مطالبی در همین رابطه در سایت ما منتشر شده است. پس مطلب معرفی رشته زیست شناسی دریا و همچنین چالش اشتغال برای دانشجویان و دانش آموختگان زیست شناسی دریا را حتما مطالعه کنید.

برای موفقیت در هر رشته و گرایشی، تحصیل یا اشتغال باید رزومه خوب و قوی داشت. ویژگی های رزومه خوب بدون داشتن هدف قابل توضیح دادن نیست.

هدف تان را در ابتدای راه برای خود تعیین کنید:

سپس می توانید متناسب با هدف تان از روش های زیر برای تقویت رزومه خود استفاده کنید:

  • همکاری داوطلبانه در واحدهای درسی آزمایشگاهی
  • نوشتن و نشر مقاله در مجلات علمی
  • شرکت در کارگاه های آموزشی مهارت های آزمایشگاهی و میدانی (غواصی، نمونه برداری، GIS و غیره)
  • جست و جوی فرصت های کارورزی
  • همکاری داوطلبانه در مراحل آزمایشگاهی و نمونه برداری دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری
  • ارتقای مهارت های زبانی (ترجمه، مکالمه و نوشتن، ...)
  • کسب رتبه های ممتاز تحصیلی در دوره آموزشی و آزمون های تحصیلات تکمیلی و المپیادهای دانشجویی
  • و غیره

 

هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه و اطلاع مدیریت سایت مجاز نیست.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی