زیست شناسی دریا Marine Biology

مرجع دانشجویان و دانش آموختگان زیست شناسی دریا

مرجع دانشجویان و دانش آموختگان زیست شناسی دریا

زیست شناسی دریا Marine Biology

زیست شناسی دریا (Marine Biology) یکی از جذاب‌ترین زمینه‌های تحصیلی رشته زیست‌شناسی است که در چند دهه اخیر در دانشگاه‌های ایران دانشجو می‌پذیرد. بیولوژی جانوران دریا، آلودگی دریا و بوم شناسی دریا از جمله گرایش های رشته زیست دریا هستند. در این سایت سعی بر این است تا حد امکان نیازمندی های علمی دانشجویان و دانش آموختگان این رشته از نظر آموزشی، پژوهشی و مشاوره، در قالب ارائه خدمات گوناگون پاسخ داده شود و اخبار و مطالب به روز و مفید علوم زیستی دریایی در اختیار مخاطبان و علاقه مندان این رشته و گرایش ها قرار داده شود.
نویسندگان:
تیم تولید محتوا سایت زیست شناسی دریا
- ر. محلاتی
- ح. معلم
- ک. ثامری

آخرین نظرات
  • ۸ اسفند ۹۸، ۲۰:۰۳ - منتظران صبح امید
    عالی
  • ۲۰ خرداد ۹۸، ۰۹:۳۱ - وحید محمدی
    لایک
پیوندهای روزانه

آشنایی با پستانداران دریایی

جمعه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۹، ۰۴:۳۰ ب.ظ

 

نویسنده: ک.ثامری، دانشجوی بیولوژی دریا

در بیولوژی دریا گروه‌های مختلف جانداران دریایی مورد مطالعه و پژوهش قرار می‌گیرند. یکی از مهمترین و معروف‌ترین گروه از جانوران دریایی پستانداران دریایی هستند.

پستانداران دریایی شامل گروه‌های زیر هستند:

Wales

Dolphins

Porpoise

از لحاظ تکاملی گونه‌های اجدادی وال‌ها، دلفین‌ها، porpoise ها از پستانداران خشکی‌زی از جمله گونه puki cetuetusattocki بوده‌اند. این گونه متعلق به اوایل دوره ائوسن حدود ۵۰ میلیون سال پیش است که فسیل آن در پاکستان کشف شده است. گونه‌های اجدادیشان فسیلی بوده‌اند یکی از گونه‌هایی که اجداد پستانداران در آن هست همین گونه ( puki cetue tusat tocki ) است. در اجداد وال‌ها یعنی در واقع اجداد وال‌ها از چهارپایان خشکی‌زی یا تتراپودا بوده‌اند که به مرور زمان و در طی پدیده‌های تکاملی کم کم پاهای حرکتی تبدیل به اندام‌های شنا از جمله باله‌های شنا شده اند. Amlulocet از اجداد وال‌های امروزی هستند. انواع مختلف وال‌ها، دلفین‌ها و porpoise ها متعلق به uscetusnatans هستند. از ویژگی‌های کلی پستانداران دریایی تکامل همگرا است یعنی بطور کلی شکل بدن و شکل جمجمه دوکی شکل است، پراکنش موی کم روی سطح بدن دارند، روی جمجمه حفره تنفسی دارند و یکی از مهمترین ویژگی‌های این جانوران دارا بودن صفت Echolocation است؛ یعنی صداهایی را به محیط اطراف خود می‌فرستند، صدا به موانعی برخورد می‌کند و بازتاب صوت به‌سوی آنها برمی گردد و با این کار نوع شیء، زنده‌بودن، و فاصله خود را با مانع یا هدف درک می‌کنند.

 

این مطلب توسط تیم تولید محتوای سایت زیست شناسی دریا http://marinebiology.blog.ir تهیه شده است. نشر آن در هر وب سایت، بلاگ یا شبکه های اجتماعی بدون مجوز مدیر سایت http://marinebiology.blog.ir مجاز نیست.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی