زیست شناسی دریا Marine Biology

مرجع دانشجویان و دانش آموختگان زیست شناسی دریا

مرجع دانشجویان و دانش آموختگان زیست شناسی دریا

زیست شناسی دریا Marine Biology

زیست شناسی دریا (Marine Biology) یکی از جذاب‌ترین زمینه‌های تحصیلی رشته زیست‌شناسی است که در چند دهه اخیر در دانشگاه‌های ایران دانشجو می‌پذیرد. بیولوژی جانوران دریا، آلودگی دریا و بوم شناسی دریا از جمله گرایش های رشته زیست دریا هستند. در این سایت سعی بر این است تا حد امکان نیازمندی های علمی دانشجویان و دانش آموختگان این رشته از نظر آموزشی، پژوهشی و مشاوره، در قالب ارائه خدمات گوناگون پاسخ داده شود و اخبار و مطالب به روز و مفید علوم زیستی دریایی در اختیار مخاطبان و علاقه مندان این رشته و گرایش ها قرار داده شود.
نویسندگان:
تیم تولید محتوا سایت زیست شناسی دریا
- ر. محلاتی
- ح. معلم
- ک. ثامری

آخرین نظرات
  • ۸ اسفند ۹۸، ۲۰:۰۳ - منتظران صبح امید
    عالی
  • ۲۰ خرداد ۹۸، ۰۹:۳۱ - وحید محمدی
    لایک
پیوندهای روزانه

برای پاسداری از میراث معنوی و فرهنگی خلیج‌فارس، 10 اردیبهشت هر سال به عنوان روز ملی خلیج‌فارس در تقویم رسمی کشور ما ایران رسمیت یافته است. در این راستا شورای عالی انقلاب فرهنگی در تیر ماه سال ۱۳۸۴ روز ۱۰ اردیبهشت ماه که مصادف با اخراج پرتقالی‌ها از تنگه هرمز است را روز ملی خلیج‌فارس نام نهاد. به همین دلیل برخی از ویژگی های زیستی خلیج فارس در این مطلب بحث خواهد شد و سعی بر این است تا به مرور زمان این مطلب را تکمیل نماییم.



خلیج فارس دریایی نیمه بسته است که در امتداد دریای عمان و در میان ایران و شبه‌جزیره عربستان واقع شده است. تنوع زیستی آبزیان در خلیج فارس از انواع پلانکتون ها گرفته تا نهنگ  های غول پیکر از ویژگی هایی است که جذابیت این دریا را برای دانش پژوهان علوم زیست شناسی دریا (Marine Biology) افزایش می دهد.

خلیج فارس پس از خلیج مکزیک و خلیج هادسون سومین خلیج بزرگ جهان به‌شمار می‌آید. ورودی آب‌ شیرین خلیج‌فارس عمدتاً محدود به روان آب‌های کوه‌های زاگرس در ایران و کوه‌های ترکیه و عراق است. شوری بیشتر خلیج‌فارس نسبت به اقیانوس موجب پیدایش جریان آبی از اقیانوس هند به خلیج‌فارس می‌شود که به موازات ساحل ایران و در جهت پادساعت‌گرد است.

از میان جزایر خلیج‌فارس بیش از ۳۰ جزیره مسکونی و غیرمسکونی آن متعلق به کشور ایران است. برخی از این جزایر به علت کشند آب (جذر و مد) در زیر آب قرار می‌گیرند و غیرمسکونی هستند. جزایر غیرمسکونی خلیج‌فارس به عنوان زیستگاه مرجان‌های دریایی، محل تخم‌گذاری پرندگان دریایی و لاک‌پشت‌های دریایی و هم چنین زیستگاه انواع پرندگان مهاجر از اهمیت ویژه جهانی برخوردار هستند. بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس، قشم نام دارد.

۵ گونه از لاک‌پشت‌های دریایی در آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان زندگی می‌کنند که ۲ گونه لاک‌پشت منقار عقابی و لاک‌پشت سبز در سواحل و جزایر ایران تخم‌گذاری می‌کنند.

منبع تصویر: لینک


دلفین‌ها و نهنگ‌ها از جمله پستانداران آبی هستند که در خلیج‌فارس و دریای عمان زندگی می‌کنند. علاوه بر این جنگل‌های حرای خلیج فارس از متمایزترین رویشگاه های مانگرو در سراسر جهان هستند. آلودگی های محیطی از جمله آلودگی های نفتی بزرگترین مخاطرات تهدید کننده حیات زنده خلیج فارس است.


وضعیت  کلی  زیست  محیطی  خلیج  فارس  با  وجود  کنوانسیون  کویت و  کنوانسیون های  حقوق  دریایی  و  همچنین  مقررات  ملی  که  توسط  کشورها به تصویب رسیده در شرایط نگران کنندهای قرار دارد


ادامه مطلب به زودی


منابع:

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AE%D9%84%DB%8C%D8%AC_%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3

http://pdfarchive.ir/pack-21/Do_4025513938903.pdf


هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه و اطلاع مدیریت سایت مجاز نیست.


هرگونه استفاده از مطالب اصیل این سایت بدون کسب اجازه و اطلاع مدیریت سایت مجاز نیست.

برگرفته شده از marinebiology.blog.ir ؛ برای استفاده از خدمات ما به marinebiology.blog.ir رجوع کنید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی