زیست شناسی دریا Marine Biology

مرجع دانشجویان و دانش آموختگان زیست شناسی دریا

مرجع دانشجویان و دانش آموختگان زیست شناسی دریا

زیست شناسی دریا Marine Biology

زیست شناسی دریا (Marine Biology) یکی از جذاب‌ترین زمینه‌های تحصیلی رشته زیست‌شناسی است که در چند دهه اخیر در دانشگاه‌های ایران دانشجو می‌پذیرد. بیولوژی جانوران دریا، آلودگی دریا و بوم شناسی دریا از جمله گرایش های رشته زیست دریا هستند. در این سایت سعی بر این است تا حد امکان نیازمندی های علمی دانشجویان و دانش آموختگان این رشته از نظر آموزشی، پژوهشی و مشاوره، در قالب ارائه خدمات گوناگون پاسخ داده شود و اخبار و مطالب به روز و مفید علوم زیستی دریایی در اختیار مخاطبان و علاقه مندان این رشته و گرایش ها قرار داده شود.
نویسندگان:
تیم تولید محتوا سایت زیست شناسی دریا
- ر. محلاتی
- ح. معلم
- ک. ثامری

آخرین نظرات
  • ۸ اسفند ۹۸، ۲۰:۰۳ - منتظران صبح امید
    عالی
  • ۲۰ خرداد ۹۸، ۰۹:۳۱ - وحید محمدی
    لایک
پیوندهای روزانه

 در چارچوب یک طرح پژوهشی با عنوان پایش خط ساحلی خلیج فارس- منطقه ­ی ویژه­ ی اقتصادی پارس شمالی نوع جدیدی از محیط­های طبیعی مصبی شناسایی و معرفی شد و پس از آن در قالب مقاله ای در مجله علمی «Estuarine Coastal and Shelf Science» به چاپ رسید.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، مطالعات انجام شده به توصیف فیزیکی این پدیده نادر مصبی تحت عنوان «مصب لنزی آب شیرین ‏Freshwater Lens Estuary‏» پرداخته است؛ ضمن این که این پدیده نادر برای اولین بار در مصب ‏رود مُند در ساحل شمالی خلیج فارس- استان بوشهر مشاهده و گزارش شد. ‏طبق تعریف،  مصب بخش آخر یک رودخانه منتهی به دریا است که در آن آب شیرین رودخانه با آب شور دریا آمیخته می ­شود و در طول رودخانه تا جایی که اثرات جزر و مد دریا دیده می­ شود، امتداد می ­یابد.

در مصب لنزی آب شیرین، که برای مصب رود مُند به ثبت رسید، آب نسبتاً شیرین رودخانه از هر دو سمت پایین­دست (سمت دریا) و بالادست (سمت رودخانه) توسط دو توده آب شور محصور می ­شود: آب­ های ساحلی خلیج فارس، توده­ آب شور پایین­دست مصب را تولید می­ کنند و منشأ توده آب شور بالا دست، روان­ آب فوق­ شور از کوه نمک دشتی (گنبد نمکی جاشَک) است که پس از باران­ های سیلاب­ زا به­ دنبال آب تقریباَ شیرین رود مند، وارد محیط مصبی می شود.

بر اساس این گزارش، دیگر مشخصه­ های هیدرودینامیکی و اثرات فیزیکی مصب رودخانه­ ی مند مورد ارزیابی قرار گرفت. بنابراین، در مطالعات آتی مصب ­ها، مصداق و مثال مصب لنزی آب شیرین، با نام بردن از خلیج فارس و مصب رودخانه مند همراه خواهد بود.


منبع:

http://www.inio.ac.ir/Default.aspx?tabid=36&ctl=Details&mid=1990&ItemID=1073

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی