زیست شناسی دریا Marine Biology

مرجع دانشجویان و دانش آموختگان زیست شناسی دریا

مرجع دانشجویان و دانش آموختگان زیست شناسی دریا

زیست شناسی دریا Marine Biology

زیست شناسی دریا (Marine Biology) یکی از جذاب‌ترین زمینه‌های تحصیلی رشته زیست‌شناسی است که در چند دهه اخیر در دانشگاه‌های ایران دانشجو می‌پذیرد. بیولوژی جانوران دریا، آلودگی دریا و بوم شناسی دریا از جمله گرایش های رشته زیست دریا هستند. در این سایت سعی بر این است تا حد امکان نیازمندی های علمی دانشجویان و دانش آموختگان این رشته از نظر آموزشی، پژوهشی و مشاوره، در قالب ارائه خدمات گوناگون پاسخ داده شود و اخبار و مطالب به روز و مفید علوم زیستی دریایی در اختیار مخاطبان و علاقه مندان این رشته و گرایش ها قرار داده شود.
نویسندگان:
تیم تولید محتوا سایت زیست شناسی دریا
- ر. محلاتی
- ح. معلم
- ک. ثامری

آخرین نظرات
  • ۸ اسفند ۹۸، ۲۰:۰۳ - منتظران صبح امید
    عالی
  • ۲۰ خرداد ۹۸، ۰۹:۳۱ - وحید محمدی
    لایک
پیوندهای روزانه

در راستای ارائه منابع آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی، درس نامه شناخت محیط زیست برای این آزمون آماده سازی شده است و قابلیت ارائه به داوطلبان متقاضی را دارد. این منبع گزیده از چند کتاب پیرامون محیط زیست و اکولوژی عمومی و تا حدی از جزوات متفرقه است.

برای تهیه این درسنامه و سایر منابع مرتبط با عنوان شغلی کارشناس زیستگاه های آبی و سایر رشته های احتمالی به این صفحه مراجعه کنید: اینجا را کلیک کنید.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ خرداد ۹۷ ، ۲۳:۰۹
تیم تولید محتوای سایت زیست شناسی دریا
۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۸ خرداد ۹۷ ، ۱۵:۰۶
تیم تولید محتوای سایت زیست شناسی دریا

اگر صاحب یک کسب وکار مرتبط با علوم زیستی دریایی، شیلات یا آبزیان هستید و محصولات و خدماتی در این زمینه ها ارائه می کنید می‌توانید کسب و کار خود را ضمن معرفی سایت، وبلاگ و شبکه های اجتماعی خودتان را در این صفحه در سایت "زیست شناسی دریا" معرفی کنید.

کافی است خلاصه کوتاهی از ویژگی های کسب و کار خود، خدمات و محصولات تان را به آدرس ایمیل ما بفرستید تا ما مطلب مربوط به معرفی کسب و کار شما را در قالب یک پست در سایت "زیست شناسی دریا" نشر دهیم.

نکات مهم در معرفی کسب و کارها:

- سایت زیست شناسی دریا در پذیرش یا عدم پذیرش کسب و کارها جهت معرفی دگر این سایت آزاد است.

برای معرفی کسب و کار خود، محتوای مورد نظرتان را به آدرس ایمیل net.marbio@gmail.com ارسال کنید.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۶ خرداد ۹۷ ، ۲۲:۱۵
تیم تولید محتوای سایت زیست شناسی دریا

تنوع ریخت‌شناختی ممکن است نتیجۀ انعطاف‌پذیری ریختی، سازگاری‌های منطقه‌ای، تغییرات خصوصیات اکولوژیکی، عوامل زیستی یا رابطۀ متقابل هر یک از این فرآیندها باشد. بنابراین، تکامل جمعیت‌ها باعث ایجاد سازگاری آن‌ها به شرایط زیستی در مناطق مختلف شده که این امر، خود می‌تواند دلیل به وجود آمدن اختلافات ریخت‌شناختی و ژنتیکی بین جمعیت‌ها و همچنین بین گونه‌های ماهیان باشد. ویژگی‌های ریختی ماهیان نسبت به تغییرات ناشی از محیط حساسیت بالایی دارند از جمله عوامل تأثیرگذار بر ریخت می‌تواند به نوع بــستر، جـریان آب، پوشش گـیاهی، رقابـت، شـکار و میزان دسترسی به منابع غذایی اشاره کرد (Nicieza, 1995).

۰ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰ ۱۰ خرداد ۹۷ ، ۲۳:۱۴
تیم تولید محتوای سایت زیست شناسی دریا

فلزات سنگین از عوامل آلاینده اصلی برای آبزیان به خصوص ماهی‌ها هستند و از راه‌های مختلفی مانند پساب‌های صنعتی، فاضلاب‌های شهری، کشاورزی و آلودگی هوا (باران) وارد محیط‌های دریایی می‌شوند و می‌توانند بر گونه‌های دریایی در سطوح مختلف زنجیره غذایی پیامدهایی داشته باشند. فلزات سنگین در محیط‌های آبی می‌توانند به صورت کلوئیدی، ذره‌ای (متصل به ذرات آلی و غیرآلی) و یا در فاز محلول (یونی، مولکولی و غیره) وجود داشته باشند (Connell and Miller 1984).

۰ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰ ۱۰ خرداد ۹۷ ، ۲۲:۵۵
تیم تولید محتوای سایت زیست شناسی دریا

گردآوری: تیم تهیه محتوای سایت زیست شناسی دریا

مشاهده اصل مقاله: کلیک کنید.

اصطلاح «فلز سنگین» به هر عنصر فلزی و شبه‌فلزی[1] اشاره دارد که دارای چگالی نسبتاً بالایی در محدودهg cm-3 7- 3.5 بوده و در غلظت‌های پایین سمی هستند، و شامل جیوه (Hg)، کادمیوم (Cd)، آرسنیک (As)، کروم (Cr)، تالیوم (Tl)، روی (Zn)، نیکل (Ni)، مس (Cu) و سرب (Pb) هستند. اگرچه «فلزات سنگین» یک اصطلاح کلی تعریف شده در متون علمی است، به‌ طور گسترده‌ای مستند شده است و غالباً برای آلاینده‌های شایع خاک‌ها و توده‌های (پهنه‌های) آبی به کار می‌رود. [1] این فلزات به طور گسترده در پوسته‌ زمین یافت می‌شوند و در طبیعت از نظر زیستی غیرقابل تجزیه‌[2] هستند. آن‌ها به ‌واسطه‌ی هوا، آب و غذا وارد بدن انسان می‌شوند. تعداد کمی، در مقادیر بسیار ناچیز، دارای نقش اساسی در متابولیسم انسان‌ها و حیوانات هستند، اما غلظت بالاتر آن‌ها ممکن است باعث سمیت و خطرات سلامتی شود. ماهیت خطرناک فلزات سنگین، به دلیل خاصیت انباشت‌‌ ‌‌زیستی[3] آن‌ها در سیستم‌های زیستی[4] تشخیص داده شده است. آن‌ها می‌توانند از طریق فعالیت‌های استخراج معدن، تخلیه‌ پساب صنعتی به محیط زیست وارد شوند و از‌ طریق مصارف خانگی به نزدیکی توده‌های آبی راه یابند.



[1] metalloid

[2] non-biodegradable

[3] bioaccumulative

[4] biotic systems

  • متن فوق ترجمه بخشی از مقدمه  یک مقاله از زبان انگلیسی به فارسی است. مقاله اصلی در وب سایت مجله از این لینک قابل مشاهده است.
  • برای اطلاعات بیشتر در زمینه ترجمه متون تخصصی به این لینک مراجعه کنید.

این مطلب توسط تیم تهیه محتوای سایت http://marinebiology.blog.ir  تهیه و منتشر شده است. هرگونه استفاده از مطالب سایت http://marinebiology.blog.ir   بدون کسب اجازه و اطلاع مدیریت سایت مجاز نیست.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۰ خرداد ۹۷ ، ۲۱:۴۸
تیم تولید محتوای سایت زیست شناسی دریا

دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1397 منتشر شد. داوطلبان گرایش های مختلف زیست شناسی دریا می توانند برای دریافت مشاوره با آدرس ایمیل  net.marbio@gmail.com  مکاتبه کنند.

لینک مشاهده دفترچه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد 1397 در سایت سازمان سنجش: کلیک کنید.

کدرشته ها، ظرفیت دانشگاه های مختلف از نظر پذیرش دانشجو در رشته های علوم زیستی دریایی به شرح زیر است:

برای مشاهده فهرست کدرشته محل ها به ادامه مطلب مراجعه کنید.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۰ خرداد ۹۷ ، ۲۰:۵۵
تیم تولید محتوای سایت زیست شناسی دریا

دعوت به همکاری: رتبه‌های یک رقمی رشته های دریایی آزمون کارشناسی ارشد سال 1397 دانشگاه های کشور

شرایط اولیه متقاضیان همکاری

- کسب رتبه یک رقمی آزمون کارشناسی ارشد سال 1397

- علاقه مند به فعالیت های علمی و نشر دانش

- آشنایی با زبان انگلیسی

- آشنایی با نرم افزارهای رایج

توضیحات بیشتر در ادامه مطلب

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۰ خرداد ۹۷ ، ۱۵:۲۶
تیم تولید محتوای سایت زیست شناسی دریا

برای دریافت مشاوره و پاسخگویی به سئوالات خود در تمامی زمینه های فعالیت سایت زیست شناسی دریا می توانید از بخش ارسال نظرات استفاده کنید. در اسرع وقت به سوال مطرح شده پاسخ داده می شود.

 

همچنین می‌توانید سوالات خود را از طریق آدرس ایمیل net.marbio@gmail.com نیز مطرح کنید.
در صورت نیاز می توانید با شماره تلفن 09059194849 تماس بگیرید.

سایت زیست شناسی دریا (Marine Biology) با هدف تهیه و ارائه بروزترین اخبار و منابع علمی زیست شناسی دریا در تلاش است تا ارتباط نزدیکی با مخاطبان خود داشته باشد.

به همین منظور از علاقه مندان به زیست شناسی دریا و مخاطبان عزیر درخواست می شود با عضویت در لینک زیر ما را در اطلاع رسانی هر چه بهتر از فعالیت های خود یاری دهید.

Email: net.marbio@gmail.com

Tel: 09059194849

برای عضویت در خبرنامه زیست شناسی دریا، این فرم زیر را تکمیل کنید.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۳ خرداد ۹۷ ، ۲۳:۱۴
تیم تولید محتوای سایت زیست شناسی دریا

تیم تهیه محتوای سایت زیست شناسی دریا

 

 

نام مجله: مجله علمی پژوهشی زیست شناسی دریا وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز

گزیده محتوای مقاله:

نویسندگان این مقاله به تحقیق پیرامون تشخیص افتراقی اسفنج های دریایی در مناطق بین جزرومدی (intertidal) جزیره هرمز در خلیج فارس اقدام کرده اند. اسفنج‌ها جانورانی چند سلولی و متعلق به شاخه پوریفرا هستند. در این مقاله تشخیص افتراقی اسفنج‌های مناطق بین کشندی جزیره هرمز به شیوه مطالعه اسپیکول‌های آن‌ها با استفاده ازمیکروسکوپ الکترونی نگاره انجام شده است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۳ خرداد ۹۷ ، ۲۱:۲۹
تیم تولید محتوای سایت زیست شناسی دریا

منابع مهمترین رشته های مرتبط با بیولوژی دریا؛ بوم شناسی دریا و شیلات و آبزیان در جدول زیر آمده است:

برای تهیه منابع فعلی ما در مواد درسی مرتبط با زیست شناسی دریا و بوم شناسی به این صفحه مراجعه کنید: اینجا را کلیک کنید.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۲ خرداد ۹۷ ، ۲۲:۴۵
تیم تولید محتوای سایت زیست شناسی دریا