زیست شناسی دریا Marine Biology

مرجع دانشجویان و دانش آموختگان زیست شناسی دریا

مرجع دانشجویان و دانش آموختگان زیست شناسی دریا

زیست شناسی دریا Marine Biology

زیست شناسی دریا (Marine Biology) یکی از جذاب‌ترین زمینه‌های تحصیلی رشته زیست‌شناسی است که در چند دهه اخیر در دانشگاه‌های ایران دانشجو می‌پذیرد. بیولوژی جانوران دریا، آلودگی دریا و بوم شناسی دریا از جمله گرایش های رشته زیست دریا هستند. در این سایت سعی بر این است تا حد امکان نیازمندی های علمی دانشجویان و دانش آموختگان این رشته از نظر آموزشی، پژوهشی و مشاوره، در قالب ارائه خدمات گوناگون پاسخ داده شود و اخبار و مطالب به روز و مفید علوم زیستی دریایی در اختیار مخاطبان و علاقه مندان این رشته و گرایش ها قرار داده شود.
نویسندگان:
تیم تولید محتوا سایت زیست شناسی دریا
- ر. محلاتی
- ح. معلم
- ک. ثامری

آخرین نظرات
  • ۸ اسفند ۹۸، ۲۰:۰۳ - منتظران صبح امید
    عالی
  • ۲۰ خرداد ۹۸، ۰۹:۳۱ - وحید محمدی
    لایک
پیوندهای روزانه

رباتهای زیر دریایی امروز کاربردهای زیادی در زیست شناسی دریایی و علوم دریایی دیگر و به‌ویژه در اکتشافات دریایی دارند. محققان اروپایی به دنبال طراحی این روباتها هستند تا در اکتشافات دریایی تحول بزرگی ایجاد کنند. این طرح «فناوری سونار زیر آب با قابلیت تغییر مقیاس گسترده» نام دارد.

سیستمی که محققان اروپایی این طرح بکار می برند، شامل انبوه روبات های پیچیده مجهز به هیدروفون و حسگر است که زیر آب کار می کنند و می توانند به صورت انبوه مرتبط به هم کار و با فناوری سونار کف دریا را بررسی کنند.

انبوه ربات ها زیر آب، آرایه صوتی هوشمند می سازند

محققان طرح «فناوری سونار زیر آب با قابلیت تغییر مقیاس گسترده» مشغول آزمایش نمونه اولیه یکی از سیستمهای روباتیک هستند. این سیستم شامل دو جسم شناور کوچک و تعداد زیادی روباتهای زیر دریایی مجهز به دهها کامپیوتر، آب لرزه‌یاب (هیدروفون) برای دریافت موج های لرزه ای در آب و سونار برای فاصله‌یابی صوتی زیر آب هستند.

این روباتهای زیرآبی برای این طراحی شده اند تا زیر آب آرایه‌ای آکوستیک (صوتی)‌ بسازند که هوشمند، قابل کنترل و گسترده با قابلیت شکل گیری مجدد است.

چالش اصلی، تعامل روبات‌ها با یکدیگر زیر آب است

محققان می خواهند انبوه روباتها زیر آب با یکدیگر تعامل داشته و اطلاعات را با هم ردوبدل کنند

یکی از اهداف این طرح امکان استفاده از بیشترین تعداد ممکن از روباتهای زیردریایی در این مجموعه است. بر اساس ساعتهای اتمی این کار انجام می‌شود. هریک از روباتها به ساعت اتمی مجهز است. این کار چند سال پیش غیر ممکن بود. این ساعتهای اتمی به روباتها امکان می دهد تا بدون مشکل زیر آب حرکت کنند. چالش بعدی این است که این روباتها حین حرکت باید با یکدیگر هماهنگ باشند. یک سیستم مکان‌یابی به آنها امکان می دهد موقعیتشان را تشخیص بدهند.

مزیت بزرگ این طرح، انعطاف پذیری روباتهای زیردریایی است

در فناوریهای که در حال حاضر برای اکتشاف با سونار وجود دارد به کشتی‌های بزرگ، چشمه‌های صوتی قوی و تجهیزات گران‌قیمت نیاز هست. در نتیجه عملیات به کندی پیش می رود و بسیار پرهزینه است.

اکتشافات لرزه نگاری و کاوش نفت و گاز کف دریا با رباتهای زیردریایی

به گفته دانشمندان این طرح این فناوری قابل استفاده در نقشه برداری سه بعدی دریایی است و برای اکتشافات لرزه نگاری و تشخیص ویژگی‌های کف دریاها به کار می‌رود.

محققان می گویند که کاربردهای دیگر شامل عملیات جستجو و نجات، خبرگیری از محیط زیست، عملیات تجسس، یافتن مکان نشت نفت، ماهی گیری و باستان شناسی زیر دریا است.


منبع:

خبر کامل در این لینک قابل مشاهده است.


نظرات  (۱)

۰۶ ارديبهشت ۹۷ ، ۰۱:۰۵ سیّد محمّد جعاوله
مطلب خوبی بود.
پاسخ:
سپاس از شما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی